HSMAI Norway Awards 2019
Event- og Reiselivsbransjen feiret sine enere på Scandic Fornebu
Torsdag kveld denne uken var reiselivs- og eventbransjen samlet på Scandic Fornebu, for å feire de beste i sine grener. Det var fullt hus, god stemning og fantastisk konferansier og artister.
Det var fullt hus og stormende jubel, deilig mat og underholdning.
– Vi er så stolt over de flotte vinnerne. Jeg tror jeg kan snakke for alle, når jeg sier at vi er svært takknemlig for at vi har så mange bra folk i bransjen i Norge som driver utviklingen videre, sier HSMAI Region Europes administrerende direktør Ingunn Hofseth.
Ulrikke Brandstorp og Chris Holsten stod for et for rykende showet
Årets Reiselivsmarkedsfører
Destinasjon Trysil ble kåret til Årets Reiselivsmarkedsfører 2019. Les mer om dette under.
Årets Eventbyrå
JCP Nordic ble Årets Eventbyrå 2019. Les mer om dette under.
Stort billedgalleri finner du nederst i artikkelen.
Det ble utdelt priser i disse kategoriene:
Årets Hotelier 2019
Årets Hotelier har hatt hotellbransjen som sin arbeidsplass i en årrekke. Vinneren beskrives som en sterk og tydelig leder, med stor arbeidskapasitet. Hele tiden er målet å gi gode opplevelser for gjestene. Gjennom sin yrkeskarriere har Årets Hotelier ledet hoteller i forskjellige segmenter og av forskjellig størrelse, både veletablerte og nye.
2019 var et ekstra travelt år. Etter å ha avsluttet et stort utbyggingsprosjekt, ble hun satt til å lede et helt nytt hotellprosjekt, som åpnet dørene på slutten av året. Her fikk hun brukt sin lange erfaring både innen hotell utvikling, salg og rekruttering. Da hotellet åpnet, var ordrebøkene allerede velfylte. Dette er en hotelleder med masse energi, mot og begeistring. Årets Hotelier 2019 er Anne-Margrethe Tveit, General Manager, Quality Hotel River Station
Finalister Årets Hotelier 2019
Lisa Blom, Hotellsjef, Nyvågar Rorbuhotell – by Classic Norway Hotel
Lisa har en sterk evne til å tenke langsiktig strategi for sin bedrift, Nyvågar Rorbuhotell – by Classic Norway Hotels. Hun har greid å øke omsetningen betraktelig på få år, ved å satse på sesong utvidelse, noe som vises i resultatet for 2019.
Gro Lillian Larsen Strømme, Hotelldirektør, Thon Hotel Arena, Lillestrøm
Gro Lillian har klare og tydelige mål for hotellet og teamet hun leder. Thon Hotel Arenas service- og kvalitetsmålinger har gjennom lengre tid vist svært gode resultater, noe som gjenspeiles i hotellets økonomiske resultater.
Anne-Margrethe Tveit, Direktør, Quality Hotel River Station
Hun har solid bransjeerfaring og kompetanse, ikke minst på hotellåpninger. Det siste året har hun sørget for at Quality Hotel River Station har fått en flying start og velfylte ordrebøker.
Kjetil Vassdal, Adm. Direktør, Scandic Nidelven
Har markert seg som en av landets fremste hotel ledere. Under hans ledelse har Scandic Nidelven hatt økende RevPAR og bunnlinjen er en av de beste i kjeden. I 2019 har han gjort en stor innsats med å bygge et nytt, godt lederteam, slik at hotellet har levert som aldri før.
Guro Øsmundset, General Manager, Radisson Blu Hotel & Conference center, Oslo Alna
Har opparbeidet seg stor erfaring og passion for hotelldrift, og utfører et formidabelt arbeid, både som hotelier og motiverende leder. Som GM på Radisson Blu Hotel & Conference Center, Oslo Alna, har hun og teamet forbedret både produkt, kvalitet og resultater.
Årets Unge Hotelier 2019
Årets Unge Hotelier har på relativt få år rukket å samle erfaring fra ulike deler av reiselivsbransjen. Målet har vært å skaffe seg bredest mulig kompetanse. Vi har å gjøre med en svært energisk hotelleder, som liker å stå på for å gi gode hotellopplevelser til gjestene, og å få medarbeiderne til å jobbe godt sammen. Hun er nå i sin første direktørstilling og har levert meget gode resultater. Hotellet har blant annet forbedret scoren på gjestetilfredshet, og har i lengre tid ligget på topp i kjeden med disse resultatene. Årets Unge Hotelier legger også stor vekt på å jobbe sammen med lokalsamfunnet, for at destinasjonen skal bli mer synlig, til glede både for eget hotell og andre.
Årets Unge Hotelier 2019 er Emma Järpell, General Manager, Scandic Karasjok & Sápmi Park Karasjok
Årets Unge Leder i Reisebransjen 2019
Årets Unge Leder i Reisebransjen har solid bakgrunn fra forskjellige stillinger i noen av våre største reiselivsbedrifter. Ifølge kolleger har vi her en tydelig, inkluderende og motiverende leder, som har gjennomført viktige forbedringer for kjeden i året som er gått. Han har kontinuerlig fokus på utviklingen av sitt team av medarbeidere og satser målbevisst på kompetanseløft og effektivisering.
Årets Unge Leder i Reisebransjen har vært arkitekten bak sentraliseringen av en strategisk salgs- og bookingavdeling, i tillegg har han ledet oppbyggingen av et sterkt og velfungerende team innen Area Revenue Management. Han har bygget sterke og dynamiske team, som hele tiden skaper meget gode resultater.
Årets Unge Leder i Reisebransjen 2019 er Christopher Gundersen, Area Revenue Manager, Scandic Hotels
Finalister Årets Unge Hotelier og Årets Unge Leder i Reisebransjen 2019
Simon Barman-Jenssen, Meeting & Event Manager, Clarion Hotel The Edge
Simon er en sterk leder for sitt team og en svært viktig ressurs for Clarion Hotel The Edge. Han er alltid sulten på å utvikle både seg selv, teamet og hotellet, men også Tromsø og Nord-Norge som reiselivsdestinasjon.
Christopher Gundersen, Area Revenue Manager, Scandic Hotels
Christopher har vært arkitekten bak å sentralisere en strategisk salgs- og bookingavdeling for International Leisure Groups i Scandic Hotels. Han har i tillegg ledet og bygget opp et sterkt og velfungerende team innen Area Revenue Management distrikt Nord.
Martinus Helland, Hotellsjef, Ydalir Hotel
Martinus har vært uvurderlig i arbeidet med å etablere Ydalir som et ekstraordinært hotell, med et meget godt omdømme. Han strekker seg alltid litt ekstra for å overgå gjestenes forventninger, og lykkes med det.
Emma Järpell, General Manager, Scandic Karasjok & Sápmi Park Karasjok
I løpet av kort tid greide Emma å snu et hotell i ubalanse, til en trygg og harmonisk arbeidsplass, med mye latter og glede. Det har også ført til at hotellet, måned etter måned, ligger på topp over beste gjestetilfredshet i Scandic Norge.
Martine A. Landbakk, Resepsjonssjef, Thon Hotel Storo
Martine leder resepsjonsteamet på Thon Hotel Storo, slik at de yter maksimalt når det gjelder service og oppnår topp score på gjestetilfredshet. Hun er kjent for sin energiske lederstil, og inkluderende og profesjonelle holdning til både kolleger og gjester.
Ingeborg Sandberg, Hotel Manager, Clarion Hotel Oslo
Ingeborg har gjort en betydelig innsats i pre-opening fasen og under oppstarten av Clarion Hotel Oslo. Hun er opptatt av kvalitet i alle ledd, noe som vises godt i alle avdelinger hun har ansvar for. En dedikert leder som virkelig brenner for hotellet og for bransjen.
Juryen har bestått av:
- Morten Thorvaldsen (Juryleder), Konserndirektør hotell og restaurant, Thon Hotels
- Torgeir Silseth, Konsernsjef, Nordic Choice Hotels
- Morten Malting, District Director, Oslo, Scandic Norge
- Josefine Janson, Director Human Resources, Norway, Radisson Hotels Norway AS
- Lise Raanaas Haavind, Produktsjef, Pals
- Kjersti Ruud Walaas, Faglig studieleder Bachelor i Reiselivsledelse og opplevelsesutvikling, Høyskolen Kristiania
- Hans Kristiansen, Redaktør, Hotell, Restaurant & Reiseliv (HRR)
Årets Selger 2019
Årets selger defineres av sine kolleger som en dyktig lagspiller som løfter hele salgsteamet med høyt engasjement og kvalitet. Årets selger har lagt ned utallige reisedøgn og arbeidstimer som resulterte i at Hotellet overgikk sitt skyhøye salgsmål allerede 3 måneder før åpning. Årets selger leder et inne salgsteam med 3 selgere og har personlig bidratt med nesten 50% av kontraktsverdi før åpning av hotellet. Årets selger har satt byen og hotellet sitt på kartet gjennom godt samarbeid med Visit Norway, dette har igjen bidratt til at byen og hotellet har fått mange internasjonale kongresser. Årets selger jobber for Norges største hotell med hele 810 rom og konferansekapasitet til 1150 personer.
Årets selger 2019 er Christine Kausland, Director of Sales hos Clarion Hotel the Hub
Finalister Årets Selger 2019
- Christine Kausland,Director of Sales, Clarion Hotel the Hub
- Petter Johan Sandven, Sales Manager, Clarion Hotel & Congress Oslo Airport / Comfort Hotel Runway
- Maiken Svendsrud, Account Manager, Radisson Hotel Group
- Shega Januzi, Sales Manager, Thon Hotels
Juryen til Årets Selger har bestått av:
- Remi Morken (Juryleder) Chief Commercial Officer Dogu SalesScreen
- Svein Erik Davidsen Chief Sales Officer Nordic Canal Digital
- Guri Larsen Fagsjef Rekruttering og Executive Search DNB
- Kai Holmberg Partner Unfold
- Toril Bache Jenssen Direktør Glamox AS BU Norge
Eventprisene 2019
Juryen til Eventprisene har bestått av:
- Ellen Arnstad (juryleder), Administrerende direktør, X Meeting Point og Moxy Oslo X
- Rune Bjerke, Førsteamanuensis, Høyskolen Kristiania
- Ingunn Elvekrok, Førsteamanuensis, Universitetet i Sørøst-Norge
- Frank Eikeland, Daglig leder, Latter
- Frode Aasheim, Leder – Kongress, møter & arrangement Visit Norway, Innovasjon Norge
- Marianne Nygård-Hansen, Markedssjef / Fagspesialist kundereise, Markedssjefene
- Monna Nordhagen, Nordic Strategy Director, Scandinavian Design Group
Beste Interne Event
Gull: Gjensidige og Gyro, once upon a time
Hederlig omtale: Nova Vista med Velkommen ombord
Hederlig omtale: 6.Sans med Tine Logistikk
Juryens begrunnelse:
Prisen for beste interne event går til den som bidrar til å styrke organisatoriske drivere og som kan dokumentere resultater. Vinneren viser at bedriften og ledelsen bryr seg om ansatte. Ansatte har sammen laget en kreativ designløsning og bruken av eget bygg som arena flater er genial. Positive resultater koplet til stolthet, motivasjon og arbeidsglede er dokumentert. Vinneren er Gyro og Gjensidige med Once upon a time at Gjensidige.
Beste Eksterne Event
Gull: JCP Nordic med Champions Square
Hederlig omtale: 6. Sans med Veidekkedagen 2019
Juryens begrunnelse:
Vinneren er den som bruker event som et påvirknings- og opplevelses verktøy for å skape verdier i samfunnet eller i markedet. Gullet går til en aktør som skaper involvering og engasjement for flere partnere og målgrupper omkring en sport som folk har en lidenskapelig forhold til. Ved å bruke en rekke digitale virkemidler i tillegg til et live event samlet vinneren flere tusen deltaker og fikk stor oppmerksomhet i media. Vinneren er JCP Nordic med Champions Square.
Beste destinasjonsutviklings-event
Gull: Beitostølen resort og DestinasjonsKirurgene med Helt Konge
Juryens begrunnelse:
Prisen deles ut til den som har utviklet og markedsført et event som blir kilden til historiefortellingen om destinasjonen. Vinneren har tatt utgangspunkt i en lokal ressurs, hentet inn internasjonal ekspertise, og utviklet et event som vokste frem over flere uker med stigende spenningskurve. Medieeksponeringen både nasjonalt og internasjonalt har bidratt til å sette destinasjonen på kartet som stedet med verdens største snøskulpturer.
Vinneren er Beitostølen Resort og DestinasjonsKirurgene med Helt Konge.
Beste Event + IMC
Gull: Scandic Hotels med Race for Sustainability, Arctic Race of Norway 2019
Hederlig omtale: Kikkut Kommunikasjon med Da Maridalsvannet forsvant
Juryens begrunnelse:
Prisen deles ut til den som demonstrerer bruk av event som hovedstrategi og i markedskommunikasjon. Vinneren har utviklet et event som en integrert del av en strategi for å synliggjøre sin satsning på miljø og bærekraft. Gjennom å involvere publikum og lokalsamfunn har vinnerens styrket sin posisjon i markedet. Eventet er utviklet i tilknytning til sykkelrittet Arctic Race Norway. Vinneren er Scandic Hotels med Race for Sustainability.
Beste Konferanse
Gull: JCP Nordic med Zerokonferansen 2019
Hederlig Omtale: JCP Nordic med Xynteo Exchange 2019
Hederlig Omtale: Lyn&torden event med Mediekonferansen 2019 – 40år
Juryens begrunnelse:
Denne konferansen har vært arrangert mange ganger, men har aldri vært viktigere. Dette er ikke en konferanse hvor pekefingeren vises, men der næringslivsledere, topp-politikere og forbrukere skal sitte igjen med inspirasjon og kunnskap og bli “handlingagenter.”Målet var også at konferansen skulle være så grønn som mulig, og det gjaldt alt fra mat og drikke til emballasje og logistikk. Vinneren er JCP Nordic med gjennomføringen av Norges viktigste miljøkonferanse, Zerokonferansen 2019.
Beste PR-event
Gull: George P Johnson med Høstkonferansen 2019
Juryens begrunnelse:
Dette er et flaggskips arrangement for mer enn 700 deltagere. Det er et viktig mål for konferansen å synliggjøre at selskapet blir oppfattet som bevisst på å være med på å utforme fremtidens energibehov. Konferansen besto at mange elementer, store nasjonale og internasjonale foredragsholdere, interaktivitet, alt ble live-streamet og medieomtalen er imponerende. Store nasjonale medier innenfor alle kanaler, bransjemedier og internasjonale medier dekket konferansen og vinklingene var et fokus på hva selskapet i en åpen dialog kan gjøre når det gjelder våre tids største utfordringer – klima og energi i overgangen mot det fornybare. Vinneren er George P Johnson med Høstkonferansen til Equinor.
Beste Kundearrangement
Gull: Nine Yards med Basecamp 2019
Hederlig omtale: JCP Nordic med The Hunt 2019
Hederlig omtale: 6. Sans med Neptune Software Festival 2019
Juryens begrunnelse:
I kategorien beste kundearrangement gis prisen til en aktør som har bistått kunden i å sikre vekst, bygge sterk relasjon med sine kunder, samarbeidspartnere og ansatte. Uttalelser som «våre ansatte skulle ønske vi gjorde dette hver dag», til «dette sprengte samtlige skalaer» sier sitt. I tillegg har man oppnådd et solid resultat med mer enn en tredobling av salget i Norge målt mot samme periode året før. Vinneren er Nine Yards med Salesforce sin Basecamp 2019.
Beste salgs- eller promoevent
Gull: JCP Nordic med Spiren
Juryens begrunnelse:
Vinneren i kategorien beste salgs- eller promo event har klart å involvere og engasjere målgruppen på en innovativ måte, både på kort og lang sikt. Ved hjelp av godt og gjennomtenkt innhold har man klart å skape et konsept som er spisset, og som trigger en krevende målgruppe. Resultatet er sikring av inntekter, flere besøkende, vekst i perioden samt god PR både nasjonalt og lokalt. Vinneren er JCP Nordic med konseptet SPIREN på CC Vest.
Beste Hospitality event
Gull: JCP Nordic med Champions Square
Juryens begrunnelse:
Beste Hospitality event går til den som har gjennomført det beste relasjonsbyggende eventet for én eller flere av sine interessegrupper. Sterke relasjoner til kunder og andre interessenter er fundamentet for å være lønnsom i en tid da det alltid finnes et godt alternativt tilbud til alt og alle. Årets vinner har på en fin måte koblet sin merkevare til noe mange har et sterkt forhold til og laget et event som deler gleden, lidenskapen og samhørigheten. Resultatet var stinn brakke, god medieeksponering og en god opplevelse for mange, både kunder og andre. Vinneren er JCP Nordic med Champions Square.
Årets Inspirasjon
JCP Nordic med “Sopra Steria Flix” – Sopra Steria Scandinavian Kick Off 2019”
Juryens begrunnelse:
Juryen for eventprisene har i år besluttet å dele ut en inspirasjonspris til et event som har tatt et skikkelig skritt i å fornye formatet på sin type arrangement.
Vinneren sto ut fra de innleverte bidragene i år i sitt nyskapende format. I et hav av velregisserte og profesjonelt gjennomførte, men også velkjente og til en viss grad standardiserte formater var dette bidraget et forfriskende pust for juryen. Vinneren har tatt sin egen medisin og gjort for sitt event det de gjør for kundene sine hver dag. Konseptet er velkjent for oss alle, men måten det er tatt ut i et event mener juryen kan tjene som et positiv utfordring til bransjen til å tenke nytt og skape nye event opplevelser. Vinneren er JCP Nordic med «Sopra-Steria-Flix».
Årets Eventbyrå
De er virkelig en rollemodell når det gjelder å sende inn gode søknader med tydelige mål, og ikke minst dokumenterte resultater. Og de evner å levere på en imponerende bredde.
I år har det handlet om alt fra store kommersielle eventer til mindre konsepter, i tillegg til eventer der bærekraft og samfunnsansvar er gjennomgripende. Årets Eventbyrå 2019 er JCP Nordic.
Markedsføringsprisene 2019
Juryen har bestått av:
- Ellen Arnstad (juryleder), Administrerende direktør, X Meeting Point og Moxy Oslo X
- Per-Arne Tuftin, Direktør, Norsk Reiseliv
- Ulf Stigen, Høyskolelektor, Høyskolen Kristiania
- Morten Torp, Chair, HSMAI National Advisory Board
- Anette Maltun Koefoed, Kommunikasjonsdirektør, Berg-Hansen
- Kai Holmberg, Partner, Unfold
- Christian Kamhaug, Senior Communications Advisor, Norconsult AS
- Monna Nordhagen, Nordic Strategy Director, Scandinavian Design Group
- Frank Eikeland, Daglig leder, Latter
Kampanjer
Gull: Destinasjon Trysil med Verdens yngste regissør
Hederlig omtale: Norwegian
Juryens begrunnelse:
Denne kategorien er en heldekkende vurdering av selskapets ulike markedstiltak i en kampanje. Juryen har lett etter om vinneren har vært tydelig på selskapets utfordringer og løsning i kampanjen. Vi har også vurdert målsetningen og effekten og ikke minst ROI og evne til å tenke nytt. Vinneren skilte seg ut med sin enkelhet basert på en dristig ide som krever mot å gjennomføre. Selv med et begrenset markedsbudsjett fikk vinneren overraskende gode resultater. Vinneren er en reiselivsbedrift som har utmerket seg på mange områder de siste årene og er et forbilde for mange andre reiselivsbedrifter og destinasjoner som arbeider med helårlig bærekraftig turisme. Vinneren er Destinasjon Trysil med Verdens yngste regissør.
Reklamefilm
Gull: Flytoget med Det går Alltid
Hederlig Omtale: Flytoget med barn reiser gratis
Juryens begrunnelse:
Vinneren av beste reklamefilm, hadde tøff konkurranse. Men valget ble allikevel lett! Filmen balanserer hårfint mellom emosjonelle verdier, som trygghet, pålitelighet og nærhet, sammen med høy gjenkjennelse effekt, selv om hovedproduktet nesten ikke vises, så får man fram avsender med en klar profil. Resultatene av kampanjen viser også tydelig at man langt har oversteget målsettingen. Vinneren av beste reklamefilm går til Flytoget med det går alltid.
Annonser- Print og digital
Hederlig omtale: Grand Hotel by Scandic med Taste, Live og Sleep
Sosiale Medier – Kampanjer og aktiviteter
Gull: Norwgian med Generasjonsreisen
Hederlig omtale: Destinasjon Trysil med Verdens yngste regissør
Juryens begrunnelse:
Det å lykkes med kampanjer i sosiale medier krever at man spiller på lag med de ulike sosiale mediene og forstår hvilket modus brukeren er på i de ulike flatene. Vinneren av kategorien sosiale medier har klart nettopp dette. De har utarbeidet en kampanje som ble skreddersydd i hver av flatene enten det var FB, Snapchat, Instagram og nyhetsbrev. På den måten har de lykkes med å få oppmerksomhet av sine følgere og skapt engasjement langt over det som var forventet. Vinneren er Norwegian med Generasjonsreisen.
Sosial ansvar
Gull: Scandic Hotels med Funkistakeover
Hederlig omtale: Scandic Hotels med turn off the tap
Hederlig omtale: Berg-Hansen med God Reise
Juryens uttalelse:
Sosialt ansvar er kanskje den viktigste av alle prisene. Det handler om mer enn å fylle seter eller senger. Det handler om å gi tilbake til det lokalsamfunnet reiselivsbedriften befinner seg i. Årets vinner har i mange år satt sosialt ansvar på agendaen, og har både i år og tidligere år gjennomført en rekke smarte og vellykkede tiltak både når det gjelder bærekraft og sosialt ansvar. Mens det er enkelt å smykke seg med sosialt ansvar som ikke koster noe, har årets vinner “put their money where their mouth is”. Vinneren har identifisert et samfunnsproblem, og gjort sitt for å være med på å løse det. Det årets vinner har fått til burde være en tydelig oppfordring til alle andre norske reiselivsbedrifter, nemlig at det faktisk går an å ansette personer med funksjonshemminger i næringen – noe Stefanos på Scandic Fornebu er et levende eksempel på. Vinneren er Scandic Hotels for “funkis take-over”.
Åpen klasse – Godt tenkt!
Gull: Destinasjon Trysil med Verdens yngste regissør
Hederlig omtale: Clarion Collection med Hygge Manifesto
Hederlig omtale: VisitOsloRegion med Munch
Juryens uttalelse:
Dette er kanskje den eneste kategorien som belønner gode ideer fremfor bare resultater. Men årets vinner oppnår litt av alt. Vinneren har turt å ta risiko, vinneren tester ut gode ideer gjennom solid håndverk, og vinneren har på toppen av dette også blitt belønnet med gode resultater. Vinneren skiller seg ut ved at vi tydelig ser at løsningen har tatt en annen retning på grunn av risikoen de har tatt med å legge ansvaret på målgruppen fremfor spesialistene. Dette har gitt løsningen mer punch. Budsjettet er i tillegg moderat, noe som beviser at ide og risiko kan bety mer enn størrelsen på investeringen. Løsningen er leken, men henger samtidig på en langsiktig strategi om å jevne ut sesongsvingningene på destinasjonen. Vinneren er Destinasjon Trysil med Verdens yngste regissør. HSMAI gratulerer!
Årets Reiselivsmarkedsfører 2019
Destinasjon Trysil
Juryens uttalelse:
Vinneren har bygget sten på sten, vært kreativ og tenkt utenfor boksen. I år leverer vinneren et konsept som en samstemt jury jubler over! Budsjettet har vært lavt, men resultatene er formidable. De brukte sosiale medier for å finne verdens yngste regissør, og Oliver har levert en historiefortelling om destinasjonen som går rett i hjertet og utløser reiselyst. Det handler om opplevelser fortalt gjennom Oliver sin regi og der hans egen familie spiller hovedrollene. Den opprinnelige vinterdestinasjonen er nå satt på kartet i sommersesongen. Godt jobbet! Vinneren er Destinasjon Trysil.
Alle bildene ble tatt av dyktige Camilla Bergan.
Og så kan vi som vanlig by på en liten billedkavalkade fra den feststemte kvelden: